VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

tisdag 16 oktober 2012

Handlesdvärmare

Nu när hösten är här kan det vara skönt med handledsvärmare, innan man måste ta till vantar.
Jag har stickat några olika varianter och vill visa er ett par stycken här. Min mamma var väldigt handarbetsintresserad. Hon virkade och broderade mycket. Jag fick ärva massor av garn efter henne och eftersom jag i det mesta jag skapar, tar det jag redan har, blandar jag garner hej vilt.
Kanske skall man egentligen inte göra det, men hittils har det fungerat bra.

 

Till dessa "värmare" använde jag ett stickgarn och ett virkgarn för att få lite mer färg i dem.
Gör så här:
Dessa är stickade på längden. Lägg upp lagom antal maskor, beroende på hur långa du vill de skall bli. Sticka sen tre varv räta och tre varv aviga, tre varv räta, tre varv aviga osv...
När du tycker den är lagom bred, maskar du av och syr ihop.



Dessa är virkade på bredden. Och till dem använde jag stickgarnet tillsammans med ett broderigarn.
Gör så här:
Lägg upp så många maskor som du behöver för att den skall bli lagom bred. Tänk på att den blir töjbar. Sticka tre räta och två aviga, tre räta, två aviga osv. Nästa varv blir det tre aviga och två räta. Varvet därpå tre räta och två aviga osv... Då den är lagom lång maska av och sy ihop.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar