VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

onsdag 20 februari 2013

Tygpåsar


Nu har jag försökt mej på något nytt. Att doppa påsar i "stärkelse" för att få lite satadga i dem.
Vet att man förr stärkte virkade dukar och dylikt och tänkte att det nog borde fungera på tyg också. Det gjorde det och det blev riktigt bra.

Recept på "stärkelse":
Blanda 1 msk potatismjöl med 1 dl kallt vatten i en skål. Koka upp 1 liter vatten och häll det i skålen och rör om. Lägg ner det du vill stärka och se till att det blir genomvått. Ta upp det med tex en sked. Låt det svalna lite innan du formar det du vill stärka.

Sen är det bara att vänta tills det torkat.
 

Av en broderad löpare sydde jag denna påse. Tycker det är roligt att ta hand om gammalt hantverk och göra något nytt av det. I påsen finns en vas som blommorna står i. 
 
Den här påsen är sydd av ett lite tunnare bomullstyg och man får känslan av papperspåse. För att påsen skall få den form man vill ha behöver den stadga då den torkar. Jag använde mej av två flaskor. I rumstemperatur torkar påsarna på en dag. Bara att sätta igång och exprimentera.
 
Medan påsen torkar, behöver den stadga....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar