VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

tisdag 17 juli 2012

Jeansväskor

Har varit i Skåne några dagar, spanat in väskor och fått ny inspiration. I en butik såg jag väldigt söta väskor i en modell jag inte testat.Prövade sy sådana då jag kom hem och blev riktigt nöjd. Så här gjorde jag:
Klipp ut två bitar tyg i den storlek du vill ha väskan. Klipp ut två lika stora bitar i det tyg du vill ha som foder. Locket klipper du bara ut i "väsktyget", det har inget foder. Gör axelrem i den bredd och längd du vill ha.
Klipp ut en remsa av tyget du vill ha på sidan. Remsan skall vara lika lång som de båda långsidorna och ena kortsidan. Gör likadant med fodertyget.
Sy ihop framsidan av väskan med remsan. Jag sydde en söm och tog av tråden innan jag fortsatte med nästa söm, tyckte det var lättast med hörnen på det sättet.
Ta baksidan av väskan och sy dit den. Gör precis likadant med fodret.
Lägg fodret och väskan räta mot räta, lägg locket och axelremmen mellan väsktyget och fodret. och sy ihop. Lämna framkanten öppen.
Vänd väskan ut och in och sy ihop framkanten.

Bara av jeanstyg....
Öglan till knappen gjorde jag av en "jeanssöm" jag sparat...

Här använde jag ett annat tyg till sidorna och kardborreband till väsklocket.
Knappen är bara dekoration.....

1 kommentar: