VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

tisdag 11 december 2012

Julpyssel för barn

Vill här visa er ett enkelt julpyssel att göra med barnen. Dessa har barnen på min förskola gjort nu till jul. Materialet är platta träcirklar i olika storlekar, stickad luva på tub, rött bomullsgarn, rött band, bomull,  plastögon, kartongbit och vitt papper, emballage som snö, kottar, ekollon, tygbitar och knappar.
 
 



 


Börja med att limmma ett vitt papper på en lite större kartongbit. Låt barnen välja hur många tomtar de vill ha. Barnen kan själva klippa luvorna och därmed bestämma hur stora de skall vara. Knyt ihop luvan med bomullsgarnet och sätt den på ansiktet. Limma dit huvudet på tavlan. Låt barnet välja tyg till kläder och håll i tyget då de klipper. Jag använder aldrig mallar då jag jobbar med små barn. De klipper som de vill ha det direkt. Limma dit kläderna och låt barnen dekorera med knappar. Låt barnen välja ögon. Jag erbjöd dem tre olika storlekar. Limma dit dem. Limma också dit skägg. Sätt snön längst ner. Och dekorera ytterligare med kottar och ekollon.
Gör hål med en håltång och trä i ett rött band till upphängning.
Dessa har jag gjort med barn som är knappt 3 år och upp till 5 år. Alla blev väldigt nöjda med sina konstverk och visst är de söta?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar