VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

lördag 5 maj 2012

Jeansväska


I vintras fick jag en stor kasse full med utslitan jeans av en god vän.
Nu är dessa jeans förvandlade till väskor, kassar och "presentpåsar".

Så här går jag tillväga:
För det mesta använder jag överdelen till väskor och kassar. Jag klipper bort jylfen
och klipper rent så att väskan får den form jag vill ha. Sen syr jag ihop den.
För att få en bra botten på väskan syr jag en söm tvärs över hörnen.
Axelremmarna eller handtagen syr jag av "benen". Klipper längder som är ungefär
fem centimeter breda. Till axelremmar får man skarva.
Sen stryker jag in en centimeter på varje sida mot avigsidan, viker ihop handtaget på
mitten och stryker det. Nu är det bara att sy en raksöm och handtaget är klart.

Ibland blir det en väska av överdelen på jeansen. ibland två. Det beror dels på hur stora
jeansen är och hur stora väskor jag vill ha.
Jag tycker det är roligt för väskorna får så många detaljer utan att jag behöver sy dem.
Fickor, hällor..mm

Av det som är kvar av benen. Kanske ett helt ben, blir det fina små presentpåsar.

Jag piffar upp väskorna med spets och små virkade dukar. De blir lite "mjukare" på det sättet.
Spetsar och dukar kan man hitta på seconhandaffärer
för några tior


En avlång variant...

Så här syr du hörnen  i botten

Här har jag dekorerat väskan med
en bit av en gammal utsliten hand-
broderad duk

Rolig present att ge bort

1 kommentar:

  1. Så fina väskor.....kul att känna igen "sin bak" på en av väskorna.....hihi.
    Tack för att du är fotograf idag! Belöningen kommer så småningom.....hi hi!
    Nu gör vi en utflykt till Hjälmaregården.
    Smile....

    SvaraRadera