VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

fredag 24 januari 2014

Kudde i lappteknik

Jag fick av en vän låna en bok med tips på hur man använder lappteknik. Jätteintressant. Här har jag testat en metod, då man syr ihop två remsor och sen skär ut dem till rutor.
Gör så här:
Välj ut fyra olika tyger. Mina är från två gamla gardiner, en liten stuvbit och det blommiga har varit snibb att ha om håret vid matlagning.
Skär eller klipp ut två remsor som är 8 cm breda och två som är 5 cm breda. Sy ihop en 8 cm bred remsa med en 5 cm bred remsa. Sy ihop de två andra på samma sätt.
Stryk dem släta och skär eller klipp ut rutor. Mät hur bred remsan är. Min var 12 cm, alltså blev mina rutor 12 cm x 12 cm. Lägg ut rutorna så du ser hur mönstret blir. Sy ihop dem, och sy dit ett bakstycke. Jag valde ett vitt kraftigt bomullstyg som varit gardin.

Skär eller klipp till remsorna...

Stryk dem....




Skär eller klipp remsorna i rutor...


Lägg ut rutorna i det mönster du vill ha...

Sy ihop dem...



Bakstycket är sytt av en vit kraftig gammal gardin...


4 kommentarer:

  1. Kul lapptäcksteknik! Vill jag prova. Gilla de fina retrotygerna också =)

    SvaraRadera
  2. Kul att du blev inspirerad. Lycka till! / Lena

    SvaraRadera
  3. Superfina. Enkel teknik men snyggt resultat. Ska testas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du fick inspiration att testa.Lycka till./ Lena

      Radera