VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

måndag 11 augusti 2014

Klädnypsförkläde

Jag har ett tag funderat på att sy ett klädnyps-förkläde. Tycker det verkar praktiskt, särskilt nu på sommaren då man hänger tvätten ute. Men har inte hittat någon bra beskrivning av hur man gör förrän nu.
Så jag sydde mej ett förkläde i kväll.
Gör så här:


Ta en vanlig kökshanduk 50 x 70 cm. Jag använde mej av en handduk jag ärvt efter min älskade faster Karin.


Vik in två flikar mot avigsidan. Mellan invikningarna längst upp skall det vara ca 17 cm. Sy de sneda sömmarna.


Vik upp handduken som bilden visar och vik en kant längst upp som är ca 3 cm. Lägg det vikta tyget under fållen och sy en söm tvärs över, som bildar en kanal till snodden.


Vänd förklädet ut och in och sy ihop sidsömmarna som är ca 14 cm långa. Trä i snodden och förklädet är klart.


För att inte snodden skall försvinna in i kanalen satte jag dit två lock från mjölkpaket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar