VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

onsdag 28 augusti 2013

Spetspåsar

Häromdagen fyllde jag år och fick en spetspåse fylld med tvålar och annat smått och gott, av min svägerska.
Jag blev genast sugen på att själv försöka sy en presentpåse med spets.





Detta använde jag:
Gammal spetsgardin, vitt bomullstyg, gammal soffklädsel, sidenband och pärla.
Jag började med att sy fast spetstyget på det vita tyget med sig-sagsöm. Därefter sydde jag ihop det till en påse. Likadant gjorde jag med sofftyget. Lämnade en liten öppning i ena sidan. Så vände jag "innerpåsen" ut och in och stoppade den i "ytterpåsen" så att tyget låg räta mot räta. Sen sydde jag ihop påsarna upptill.
Därefter vände jag påsen ut och in med hjälp av öppningen. Sist sydde jag ihop öppningen och påsen var klar. Jag dekorerade med sidenband och pärla.


Av samma material sydde jag också några hjärtan .Jag klippte ut ett hjärta i vitt bomullstyg och sen klippte jag till en bit spets och en bit av sofftyget. Dessa bitar klippte jag större än hjärtat. Jag lade hjärtat jag klippt ut, mellan spetsen och sofftyget, satte dit ett snöre och sydde ihop det en cm. från kanten.  Jag lämnade en liten öppning så att jag kunde fylla hjärtat med stoppning. Därefter klippte jag bort det överflödiga tyget. Sen fyllde jag hjärtat med stoppning och sydde ihop det. Sist dekorerade jag med sidenband och pärla.



Det blev en galge också. Använde en vanlig plastgalge som jag först klädde med remsor från ett trasigt lakan. Därefter lindade jag på spetsen och satte dit rosett och pärla.


Jag dekorerade den med sidenbandet och pärlan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar