VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

fredag 12 oktober 2012

Trolldegstavla

Nu är jag tillbaka i ateljén på jobbet efter sommaruppehåll och inskolningar. Det är fantastiskt roligt att få vara med och dela barnens skaparglädje.
Att jobba med trolldeg är uppskattat av barnen.
De gillar att utforska materialet och forma det på olika sätt. Naturligtvis är det viktigaste att ge dem tid och möjlighet att på egen hand göra vad de vill. Man kan också hjälpa dem lite.... En dag gjorde vi självporträtt. Jag bad dem forma en rund boll som de plattade till lite. Därefter fick de göra två armar, långa "ormar" som plattades till de också och så ben på samma sätt. Och en mage.





Degen fick torka i luften och det tar ungefär en vecka. Vid nästa tillfälle fick barnen välja färg på byxor och tröja. Vi använde vattenfärg. När färgen torkat limmade vi fast delarna på en kartongbit och satte dit plastögon, hår, mun och lite dekorationer på tröjan. Jag gjorde två hål längst upp på tavlan och trädde i ett snöre till upphängning.
Visst blev de söta?! Barnen som gjorde dessa är 3-4 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar