VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

onsdag 12 mars 2014

Förkläde i lappteknik

Jag tycker det är så roligt att sy i lappteknik och  har sytt kuddar, brödkorgsdukar, grytlappar och ett och annat baby-lapptäcke. I dag kom jag på att jag skulle försöka mej på att sy ett förkläde.
Så här gjorde jag:
Jag valde fyra olika tyger som jag tyckte kunde passa ihop. Det blå är från ett påslakan från min barndom. De andra är små stuvbitar jag hade liggande.
Jag skar tygerna i rutor 15x15 cm. Det gick åt 28 rutor. Tog ett gammalt förkläde och använde som mall. Lade det på en bit vit lakansväv och klippte ut det med en cm. sömnsmån.
Sydde ihop rutorna, fem i bredd och fem på höjden. Överst bara tre i bredd, mitt på.
Därefter lade jag "rutstycket" räta mot räta på lakansväven och lade dit banden. Tänk på att de skall vara inuti. Så sydde jag ihop lakansväven med rutorna. Lämnade en öppning längst ner. Klippte bort överflödigt tyg från "rutbiten". Vände förklädet ut och in och strök det. Sist sydde jag ihop längst ner och fortsatte sy runt kanten på hela förklädet. Klart!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar