VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

måndag 31 mars 2014

"Mormorsblommor"

Häromdagen blev det en mormorsblomma istället för en mormorsruta. Jag virkade mormorsrutor av restgarner och råkade göra fem stolp-par i mitten istället för fyra. Då jag upptäckte det fortsatte jag att virka för att se hur det kunde bli. Det blev riktigt bra!

Gör så här:
Lägg upp fem luftmaskor och gör en ring. Virka i ringen, två luftmaskor=1 stolpe och en stolpe. Två luftmaskor och två stolpar... Fortsätt tills du har fem stolp-par i ringen.
Byt färg och börja med två luftmaskor = den sista stolpen på det varvet.. Gör sen två stolpar i de två luftmaskorna som kommer, två luftmaskor och två stolpar till i samma luftmaskor. Fortsätt så varvet ut. Byt färg och gör ett likadant varv till. Sista varvet virkar du en fastmaska mellan varja stolpe och två fastmaskor i varje luftmaskpar.
Hoppas du förstår. Min starka sida är inte att skriva virkbeskrivningar.
Jag använde bomullsgarn egentligen avsett för broderi.
Blommorna blir fina att dekorera med. hittills har det bara blivit en enda presentpåse, men det kommer säkert fler idéer vad det lider. Lycka till!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar