VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

tisdag 8 maj 2012

En saga

Att berätta sagor för förskolebarn är uppskattat. Jag har förmånen att varannan vecka få hålla i sagosamlingen på vår förskola.
Inför samlingen släcker jag ner i rummet. Endast en lite mindre lampa tex skrivbordslampa, lyser på figurerna i sagan. Jag sätter på klassisk musik och barnen får smyga in genom en rockring klädd med glitter och sätta sig på sina platser. Musiken tonas ner och jag börjar berättta.

Figurerna jag använder mej av har jag ibland tillverkat själv. Ibland använder jag dockor och annat jag fyndat på seconhand. Barnen är verkligen inte kräsna. Deras fantasi hjälper dem att se bortom det vi vuxna kanske ser och tänker på.

Vill visa några figurer och ett slott som jag gjort till sagan Prinsessan på ärten.
Inspiration till slottet fick jag på internet, på INGELAS LEKSTUGA. Slottet är tilllverkat av en kartong som jag målat med guldfärg. Tornen gjorde jag av toa- och hushållspappersrullar. Taken av en gammal tapetbit.


Figurerna gjorde jag av lite smalare rullar än toarullar tex. från plastfolie. Till huvud använde jag träkulor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar