VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

lördag 19 januari 2013

Förvaringspåse

Tyckte de små nåldynorna blev så söta. Tänkte att man kunde sy ännu mindre och ha som dekoration. Nu då vi längtar efter våren, passar det ju att sy blommor.

Sydde en förvaringspåse av ett lite kraftigare tyg till utsidan och till insidan ett gammalt påslakan från min barndom. Påslakanet använde jag också till blommorna. Hur du syr dem kan du se i inlägget: Nåldynor.

För att sy påsen, gör så här: Klipp till två likadana runda tygbitar. En i tyget till utsidan och en i det tyg du vill ha till insidan. Jag använde en tallrik som mall. Klipp ut två avlånga bitar så bred du vill ha den. Jag hade 20 cm. bredd på mina. Tänk på att du viker ner en liten kant.
Nu syr du fast det avlånga tyget på det runda. Sy med lika stor sömsmån på båda. Sy ihop sidan, men lämna en öppning på innertyget, så du kan vända allt ut och in senare. Lägg nu påsarna räta mot räta och sy ihop i överkanten. Vänd ut och in och sy igen öppningen. Vik ner kanten och påsen är klar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar