VÄLKOMMEN!
Roligt att just Du tittar in.
Min förhoppning är att jag skall kunna dela med
mej av lite tips, ideér och inspiration.

tisdag 22 januari 2013

Stickad halsduk

För ett år sen fyndade jag två påsar med vävgarn i ull på Erikshjälpen. Nu har jag använt en del av det till en halsduk. Garnet var väldigt tunt så jag använde fyra "trådar" samtidigt. Jag stickade rätstickning ganska löst på grova stickor.


Piffade upp halsduken med en frans. Så här gjorde jag fransen:


Bestäm hur lång frans du vill ha. Klipp ut en mall och linda garnet ett varv runt mallen. Klipp upp på ena sidan.Nu har du 8 garntrådar. Vik dem på mitten.

                                   
                                          Stick in virknålen där du vill att fransen skall sitta.


 S                                      Sätt öglan runt virknålen och dra igenom.

                                         
                                          Nu är öglan genom halsduken.


                                       
                                          För ändarna genom öglan.

                                       
                                         Dra år och en frans är klar.


                                 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar